Zwangerschapsklachten

Je mag altijd contact met ons opnemen als je wilt overleggen of het niet vertrouwt. 

Aambeien

Aambeien kunnen in de zwangerschap gemakkelijker ontstaan doordat je de wanden van je bloedvaten iets verslappen, er meer druk van de baarmoeder op je onderlijf komt of door obstipatie.

Wat te doen?
- Als je al last hebt van aambeien, kan koelen helpen om ze te laten slinken en helpt soms ook tegen de pijn.
- Curanol (verkrijgbaar bij drogist) zalf en/of tabletten helpen de aambeien te laten slinken.
- Als je aambeien komen door obstipatie:
o Drink! Water! Minimaal 2 liter per dag. Of (kruiden)thee, maar koffie telt niet mee voor, dat onttrekt juist vocht.
o Eet voldoende vezels, niet per sé volkorenbrood, maar juist groenten die veel vezels bevatten, zoals pompoen, zoete aardappel, venkel, pastinaak.
o Gebruik gezonde vetten (van goede vetten word je niet dik, die heb je nodig) bijvoorbeeld olijfolie, roomboter, lijnzaadolie en kokosolie.
o Probiotica: je kunt wat extra goede bacteriën toevoegen door probiotica te gebruiken. Bijv van Orthica of BioKult (te koop bij Etos, Kruidvat, de Tuinen, Erica)
o Neem rustig de tijd op het toilet (stel het niet uit). Persen zorgt weer voor aambeien. Dus ontspan je en zet een krukje onder je voeten voor een betere houding. Wiebelen met je knieën van links naar rechts kan ook helpen.

Afscheiding (toegenomen)

In de zwangerschap is je vagina meer / beter doorbloed en ook onder invloed van hormonen kan de afscheiding veranderen. Veel vrouwen merken een toename van de hoeveelheid afscheiding, soms kan de geur of kleur ook wat veranderen. De afscheiding kan wat doorzichtig zijn, soms juist wit en voelt wat plakkerig en slijmerig aan. 
Soms kan de hoeveelheid zoveel zijn dat je denkt dat het vruchtwater is. Vruchtwater is altijd doorzichtig (dus niet wit) en waterig (dus niet plakkerig of slijmerig). Het ruikt ook anders. Als je denkt dat het vruchtwater is, neem dan altijd even contact met ons op. 

De zuurgraad van je vagina verandert in de zwangerschap, wat ervoor zorgt dat je iets vatbaarder bent voor een bacteriële infectie of een schimmelinfectie (zie ook Candida). Als je afscheiding stinkt, geelgroen van kleur is of je hebt jeuk- of pijnklachten, neem dan contact op met je huisarts. 

Bandenpijn

Je baarmoeder wordt op z'n plek gehouden door banden. Deze banden zijn te vergelijken met elastieken, ze kunnen oprekken, maar dit gaat niet ineens, ze groeien beetje bij beetje mee. Vanaf het moment dat je baarmoeder gaat groeien, kun je deze banden voelen oprekken en dat kan een ongemakkelijk of pijnlijk gevoel geven: bandenpijn. 

Bandenpijn geeft een stekend gevoel, bijvoorbeeld tijdens een plotselinge beweging of bij hoesten of niezen, maar soms ook als je niks doet (of juist eindelijk even zit na een drukke dag). Meestal wordt de bandenpijn rondom het schaambot of vanaf het schaambot schuin omhoog gevoeld. Soms kun je de pijn continue voelen, soms trekt het weer weg. Een tweede of volgende zwangerschap geeft vaak veel eerder bandenpijn doordat de buikspieren door de eerste zwangerschap verslapt zijn. De baarmoeder heeft hierdoor nog maar weinig steun van de buikspieren en zal sneller in de banden gaan hangen. 

Wat kun je doen?
Je kunt het niet (altijd) voorkomen, het hoort echt bij het groeien van je baarmoeder. Bij continue pijn kun je een band/doek om je buik dragen voor wat extra steun. Draag deze dan niet continue, maar alleen bij staan of lopen. 
Op het moment dat je last hebt van bandenpijn, neem dan echt even rust, ga even liggen zo mogelijk en leg eventueel een warme kruik op je buik. Als je vaak en veel last hebt van bandenpijn, kan het nodig zijn om je werk wat aan te passen. Je bent altijd welkom bij ons om hierover te overleggen. 

Bekkenpijn

In de zwangerschap is het bekken altijd enigszins instabiel, wat is om de geboorte te vergemakkelijken. Dit hoeft zeker niet altijd pijn te geven. Bekkenpijn wordt veroorzaakt doordat het bekken uit balans is geraakt. Dit kun je voelen in je onderrug, liezen, stuitje, zijkant of achterkant van je bovenbenen, schaambeen of heupen. De pijn kan doortrekken naar je benen of hoger in je rug. De pijn kan wisselen van plaats en sterkte.

Op de website www.bekkentherapie.nl kun je informatie vinden. In het boek van Cecile Röst, Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, staat ook veel informatie en oefeningen die je kunt doen. Als je door de pijn wordt belemmerd in je dagelijkse bezigheden, neem dan contact op met een bekkenfysiotherapeut

De zwangerschap eist extra mineralen op, vooral magnesium en silicium. Het kan helpen om dit te gaan gebruiken. Let op dat je magnesiumtauraat gebruikt (bijv Meta-Relax). Je kunt hiervoor ook naar Patricia Dijkema voor aanvullend advies.

Blaasontsteking

Geen typische zwangerschapsklacht, maar wel iets wat vaker voorkomt in de zwangerschap. Door het hormoon progesteron staan de urineleiders staan wijder open en is de blaaswand slapper, zo kunnen E-colibacteriën makkelijker een ontsteking veroorzaken.

Hoe merk je het?
- Vaak aandrang
- Branderig gevoel bij het plassen
- Buik- en of lage rugpijn
- Troebele urine en vieze geur
- Soms bloed in de urine

Wat te doen?
Bel altijd even om met ons te overleggen.
Het helpt om op te letten dat je goed uitplast. Je kunt bij je huisarts laten testen of je een blaasontsteking hebt en dit laten behandelen met een antibioticum. Het nadeel van een standaard antibiotica behandeling is dat je spijsvertering- en darmfloraproblemen kunt krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een vaginale candida veroorzaken.
Als je het gevoel hebt dat je een beginnende blaasontsteking hebt, kun je het volgende proberen:
- Voldoende water drinken: 2-3 liter per dag (als je dan moet plassen, komt er in ieder geval meer dan 3 druppels)
- D-mannose gebruiken (dit is een stof die ook in cranberries voorkomt, deze hecht zich aan de bacterie, waardoor het de blaas uitspoelt). Dit kun je kopen bij de Tuinen of Vitaminstore of online bestellen.
- Neem rust!
- Probeer dit maximaal 3 dagen, als het dan niet minder wordt, ga dan naar je huisarts om het te laten testen en behandelen met een antibioticum.

Bloedneus / bloedend tandvlees

Het is belangrijk je tandvlees en tanden gezond te houden tijdens je zwangerschap. Door hormonale veranderingen in de zwangerschap heb je meer kans op het krijgen van een ontsteking in je mond. Het tandvlees en ook het neusslijmvlies gaat hierdoor sneller bloeden en is gevoeliger.

Tips:

  • Poets je tanden 2 keer per dag met een zachte tandenborstel
  • Flos elke dag
  • Neem bij pijn contact op met je tandarts of mondhygiënist
Duizeligheid

Je lichaam is hard aan het werk in de zwangerschap om je baby te laten groeien! Zo maakt je lichaam ook anderhalve liter extra bloed aan en daalt je bloeddruk gedurende de zwangerschap. In de zwangerschap kun je soms duizelig worden en daarmee het gevoel van flauwvallen. Vaak komt dit ofwel door een lage bloeddruk of door een lage suiker. In beide gevallen: ga rustig zitten of liggen en eet iets. Vaak trekt de duizeligheid dan snel weg. 

Heb je dagelijks last van duizelingen, dan kan het ook te maken hebben met een lage ijzerwaarde. Trek dan bij ons aan de bel.

Emotioneel / labiel

Door alle veranderingen tijdens de zwangerschap kun je je mentaal minder stevig voelen dan normaal. Gedeeltelijk komt dit door de hormoonveranderingen, vermoeidheid en andere klachten. Voor een ander deel komt het ook doordat de zwangerschap een periode in je leven is waarin alles in een ander daglicht komt te staan. Er gaat iets heel groots gebeuren, je leven gaat voorgoed veranderen. Aan de ene kant is dat leuk en spannend, aan de andere kant geeft dit ook angst en onzekerheid. Het is normaal dat je tijdens een zwangerschap anders reageert dan je van jezelf gewend bent. Je kunt je labieler, emotioneler en zelfs somber voelen. Tips:

Zorg voor voldoende rust, als je oververmoeid bent ga je sneller piekeren
Ga bewegen in de buitenlucht
Bespreek je zorgen met je partner, ons, je huisarts of een goede vriend(in)
Soms is een gebrek aan vitaminen ook een oorzaak van emotionele schommelingen, vraag ons advies over welke vitaminen je kunt gaan gebruiken

Neem contact met ons op als de somberheid overheerst

Harde buiken

Je baarmoeder bestaat uit verschillende spierlagen. Een harde buik is een samentrekking van 1 spierlaag van je baarmoeder en is daarmee dus niet hetzelfde als een wee. De ene vrouw heeft nooit last van harde buiken, de andere vrouw merkt het dagelijks. De buik wordt letterlijk hard en dat kan soms een onprettig, zeurend gevoel geven. Zolang dit onregelmatig is en afzakt in rust, kan het absoluut geen kwaad. Een warme douche of warme kruik kan ook helpen.


Harde buiken kunnen voorkomen als je baby een groeispurt maakt of kunnen een signaal zijn dat je (te) veel doet. Als je merkt dat je dagelijks last hebt van harde buiken, kan het wijzen op een magnesiumtekort en kun je extra magnesium (bijv Metarelax) gebruiken. Dit ontspant je spieren en daarmee ook je baarmoeder. Bij stress kun je ook meer last hebben van harde buiken (ook dan kan extra magnesium helpen). In combinatie met andere klachten kan het ook wijzen op een blaasontsteking.

Heb je regelmatige harde buiken die elke 5-10 minuten komen en gaan, bel ons dan.

Hartkloppingen

Veel zwangere vrouwen melden last te hebben van hartkloppingen en een benauwd, kortademig gevoel. Dit is meestal een normaal verschijnsel. Tijdens de zwangerschap wordt er een liter extra bloed aangemaakt, doordat er een nieuw netwerk van bloedvaten ontstaat die de groeiende baarmoeder en placenta moeten voorzien van voedingsstoffen. Hierdoor stroomt er een grotere hoeveelheid bloed door het hart, waardoor het hart harder moet pompen. Dit kun je voelen als hartkloppingen.

In rust moeten hartkloppingen binnen een halfuur afzakken. Vertrouw je het niet, neem dan contact op met ons of je huisarts.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is vaak een signaal dat je meer rust nodig hebt. Ook kan hoofdpijn wijzen op een vocht tekort. Drink meer water om te zien of dat helpt. Je mag tijdens de zwangerschap paracetamol nemen volgens de aanwijzingen op de verpakking. Neem nooit een gecombineerde pijnstiller met caffeine of codeine maar altijd pure paracetamol. Ben je voorbij de 22 weken zwangerschap en heb je last van hoofdpijn met daarbij andere klachten als sterretjes zien, zwarte vlekken voor je ogen, misselijkheid, hoge buikpijn of tintelingen in je armen wat allemaal niet overgaat door rust te nemen? Neem dan altijd contact met ons op. Deze klachten kunnen wijzen op een te hoge bloeddruk. Het kan dan goed zijn een extra controle te doen.

Jeuk

Je hormonen kunnen zorgen voor een drogere huid, wat kan zorgen voor jeuk. Ook het feit dat je huid onder spanning staat door het groeien, kan jeuk veroorzaken.  Vroeg of laat in de zwangerschap krijgt 20% van de vrouwen te maken met een vorm van zwangerschapsjeuk. Vaak begint het op je buik en breidt het zich uit over je hele lichaam. Krijg je jeuk onder je handpalmen of voetzolen, dan kan het wijzen op overbelasting van je lever, neem dan contact met ons op. Huiduitslag komt niet vaak voor in combinatie met de jeuk.

Tips

  • Draag katoenen kleren
  • Probeer niet te krabben
  • Neem wisselbaden waarbij je eindigt met koud water
  • Leg ijskompressen op je huid
  • Drink minimaal 2 liter water per dag om afvalstoffen beter af te kunnen voeren
  • Neem geen koffie, thee (wel kruidenthee), alcohol, cacao, tabak en suiker
  • Gebruik eventueel mentholgel tegen de jeuk

Heb je een vorm van huiduitslag of jeuk dan is het verstandig dit aan ons te laten zien. De meeste vormen van zwangerschapsjeuk hebben geen invloed op de gezondheid van de baby. Een paar dagen na de bevalling is de jeuk meestal weer verdwenen.

Kortademig

De zwangerschapshormonen hebben effect op je ademcentrum in je hersenen, deze geven je longen de opdracht om iets dieper adem te halen. Hierdoor ontstaat er een lichte vorm van hyperventilatie, waardoor je je kortademig voelt. Het heeft dus (meestal) niets met je conditie te maken. Dit proces is handig voor als je grote buik je longen wat verdrukt en je door dit systeem toch voldoende lucht krijgt. Helaas start dit proces al als het eigenlijk nog niet nodig is. Probeer rustig door je neus in te ademen en door je mond uit.

Kuitkramp

Kuitkramp of andere krampen ontstaan meestal door een tekort aan magnesium. Je kunt magnesiumolie of Meta-Relax gebruiken, vaak helpt dit voldoende om de kuitkramp te stoppen.
Als je last blijft houden, kun je voor advies en/of massage (wordt vaak vergoed) terecht bij Henny Timmermans (ook spatadertherapeut).

Maagzuur

Onder invloed van het hormoon progesteron verslapt de spier die de slokdarm en de maag van elkaar scheiden. Hierdoor kan wat van de maaginhoud terugvloeien naar de slokdarm, wat een branderig gevoel geeft achter het borstbeen. Ook door het groeien van de baarmoeder krijgen darmen en maag minder ruimte. Darmproblemen of juist onvoldoende maagzuur kunnen ook zorgen voor deze klachten.

Verminderen van maagzuurklachten:
- Op geregelde tijden eten en zo nodig vaker op de dag een kleinere maaltijd nemen.
- Niet te koud en niet te heet eten en drinken en vooral niet te sterk gekruid of prikkelend.
- Het gebruik van koffie, alcohol, frisdranken, vruchtensappen, fast food beperken
- Niet kort voor en na een lichamelijke inspanning eten.
- Tenminste drie uur voor het naar bed gaan niet meer eten.
- Zo nodig kan het hoofdeinde van het bed wat hoger gezet worden zodat de maaginhoud niet terugvloeit in de slokdarm.

Wat kan helpen tegen een branderig gevoel?
- (vanille)vla
- De kruiden kardemom en/of venkel (kun je thee van zetten)
- 1 eetlepel appelazijn in een glas water opdrinken
- 3 keer daags 1 tablet ‘Schüssler celzout 9’ (Etos, Erica, Natuurwinkel)
- Bij de maaltijd Hydrozyme gebruiken (dit normaliseert de hoeveelheid maagzuur, als je juist onvoldoende maagzuur hebt).
- Je kunt Rennies, Gaviscon, Regla pH of omeprazol gebruiken, maar let op: een te grote inname van maagzuurwerende medicatie kan juist maagzuur oproepen of problemen geven met de vertering (dan dus last van je darmen). Probeer eerst of de leefregels de klachten verminderen.

Misselijkheid / spugen

Onder invloed van alle (hormonale) veranderingen in je lichaam, kunnen sommige vrouwen last krijgen van spugen of een continue misselijk gevoel (zonder te hoeven spugen). Dit kan enorm belemmerend zijn.

Wat te doen?
- Verspreid je maaltijden over de dag en eet licht voedsel (groente, fruit, bouillon)
- Eet voordat je opstaat een crackertje
- Gemberthee drinken (van verse gemberwortel)
- 50% van de vrouwen heeft baat bij dagelijks 25 mg vitamine B6 in combinatie met gember 350 mg driemaal daags 1 capsule
- Sea-bands (polsbandjes tegen reisziekte, die werken door middel van acupressuur), te koop bij de apotheek
- Wanneer dit niet helpt, kun je bij je huisarts terecht voor het medicijn Emesafene of Primperan

Trek bij ons aan de bel als je geen vocht meer binnen kunt houden. 

Moeheid

Vooral in de eerste 3 maanden van de zwangerschap kun je erg moe zijn. Veel vrouwen kunnen de hele dag door slapen. Dat komt door hormonale veranderingen. Zelden is bloedarmoede de oorzaak. Realiseer je dat er een mensje zich aan het ontwikkelen is, niet zo gek natuurlijk dat dat enorm veel energie vraagt van jouw lichaam!

Tip: Rust uit! Geef als het even kan toe aan die vermoeidheid en rust wanneer het kan. Dus slaap je een slag in de rondte, niet gezellig, maar uiterst effectief!

Obstipatie (verstopping)

Het hormoon progesteron, die in de zwangerschap fanatiek aanwezig is in je lichaam, kan ervoor zorgen dat je darmen minder vlot werken, wat voor obstipatie (= verstopping) kan zorgen. 

Wat te doen?
- Drink! Water! Minimaal 2 liter per dag. Of (kruiden)thee, maar koffie telt niet mee voor, dat onttrekt juist vocht.
- Eet voldoende vezels, niet per sé volkorenbrood, maar juist groenten die veel vezels bevatten, zoals pompoen, zoete aardappel, venkel, pastinaak.
- Gebruik gezonde vetten (van goede vetten word je niet dik, die heb je nodig) bijvoorbeeld olijfolie, roomboter, lijnzaadolie en kokosolie.
- Probiotica: je kunt wat extra goede bacteriën toevoegen door probiotica te gebruiken. Bijv van Orthica of BioKult (te koop bij Etos, Kruidvat, de Tuinen, Erica)
- Neem rustig de tijd op het toilet (stel het niet uit). Persen zorgt weer voor aambeien. Dus ontspan je en zet een krukje onder je voeten voor een betere houding. Wiebelen met je knieën van links naar rechts kan ook helpen.

Wellicht heb je nog iets aan deze 7 tips

Pijnlijke borsten

Voor veel vrouwen het eerste teken waardoor ze weten dat ze zwanger zijn: pijnlijke borsten! In je zwangerschap groeien je borsten, om ze klaar te maken om straks borstvoeding te geven. Let erop dat je geen knellende kleding of BH's draagt, schaf eventueel een sportbeha aan of (alvast) een voedingsbeha.
In de zwangerschap kunnen je borsten ook al melk aanmaken, waardoor je borsten kunnen gaan lekken, dit is normaal. Je kunt pads in je beha doen zodat je geen natte plekken in je kleding krijgt.

Bel ons als je rode harde schijven in je borsten krijgt.

Spataderen

Sommige vrouwen krijgen tijdens de zwangerschap spataderen op de benen. Soms komen ze ook in de schaamlippen voor. Na de bevalling nemen spataderen snel in grootte af. Blijven ze daarna nog zichtbaar dan zijn er ook mogelijkheden om ze te laten verwijderen.

Spatadertherapie kan verlichting bieden en verergering voorkomen. In Amersfoort kun je daarvoor terecht bij Henny Timmermans.

Tips

  • Zorg dat je regelmatig beweegt
  • Probeer lang staan en lang zitten te voorkomen
  • Gebruik als je zit of ligt een krukje of een kussen om je benen hoog te leggen
Striae

Door de snelle groei van je buik en borsten kunnen de elastische vezels van je huid scheuren, waardoor paarsrode strepen ontstaan: striae. Striae wordt veroorzaakt door een snelle uitzetting van de huid. Na verloop van tijd vervagen deze strepen wel en worden lichter van kleur, maar zullen nooit helemaal meer verdwijnen. De ene vrouw krijgt het, de andere niet, helemaal voorkomen kun je het niet, maar soms wil het insmeren van je buik een beetje helpen.

Urineverlies

Je bekkenbodem bestaat uit bindweefsel en spieren. Deze zijn als een soort hangmatje gespannen onder in je buik. Dit zorgt voor ondersteuning van de organen en deze bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat je ontlasting, urine en een windje kunt ophouden. Tijdens een zwangerschap veranderen de hormonen de samenstelling van het bindweefsel en de spanning van de spieren. De bekkenbodem wordt hierdoor slapper.

Ook neemt door de groei van je baarmoeder en je baby de druk op de bekkenbodem toe. Daardoor moet je sowieso al vaker naar het toilet als je zwanger bent. Als je lacht, hoest, niest of tilt heeft dat extra effect. Dan kan het voorkomen dat de sluitspier en de spieren van de bekkenbodem onvoldoende tegendruk kunnen geven, waardoor je een paar druppeltjes urine verliest.

Als het meer is dan een paar druppels, spreek je van stressincontinentie. Stressincontinentie komt vaker voor in de laatste maanden van de zwangerschap. Aan het eind van de zwangerschap heeft 50 tot 70% van de vrouwen hier last van.

Vaak kunnen de klachten opgelost worden door iedere dag spierversterkende oefeningen voor de bekkenbodemspieren uit te voeren. Voor veel vrouwen is het wel “even wennen”, om ook deze spieren te trainen, maar eigenlijk is het niet meer dan logisch. Waarom wel de buik- en rugspieren trainen en niet de spieren die aan de onderzijde van de romp actief (horen te) zijn.

Veel plassen

Tijdens je zwangerschap is de spierwand van je blaas iets slapper dan normaal. Bovendien drukt de groeiende baarmoeder op je blaas. De doorstroming in de nieren is ook toegenomen, waardoor je meer urine produceert. Aan het einde van de zwangerschap drukt het hoofdje van de baby tegen de blaas. Door al deze veranderingen moet je vaker plassen, meestal hoort dit dus bij je zwangerschap. In de laatste periode van je zwangerschap kun je zelfs ongewild urine verliezen.

Tips

  • Ga niet minder drinken. Dat vergroot je de kans op een blaasontsteking
  • Ga naar het toilet als je aandrang voelt; probeer het niet op te houden
  • Plas goed uit zodat je blaas goed leeg is. Zit daarom rechtop als je gaat plassen. In die houding knelt je baarmoeder de blaashals niet af en kan alle urine uit de blaas weglopen.